VVD stelt raadsvragen inzake vergunningverlening evenementen

In het verleden is uitgesproken dat de vergunningverlening voor evenementen in onze gemeente eenvoudiger en efficiƫnter ingericht zou worden. Toch hebben wij recent signalen ontvangen die erop wijzen dat deze doelstelling in de praktijk nog niet altijd wordt behaald. Zo blijkt uit correspondentie over de Scholenoptocht Carnaval Sevenum, gepland op 13 februari 2026, dat opnieuw een uitgebreid vergunningstraject wordt doorlopen. Er is door de vergunningverlener informatie opgevraagd bij de afdelingen Verkeer, Openbare Orde en Veiligheid, alsmede bij de afdeling Afval. Daarnaast moet de organisatie nog aanvullende informatie aanleveren. Dit terwijl het, voor zover ons bekend, een jaarlijks terugkerend evenement betreft waarvan route, organisatie en uitvoering, ongewijzigd zijn ten opzichte van voorgaande jaren.

Dit roept bij onze fractie de volgende vragen op:

1.    Herkent het college dat voor de Scholenoptocht Carnaval Sevenum op 13 februari 2026 een uitgebreid vergunningstraject wordt gevolgd, ondanks dat het een jaarlijks en ongewijzigd evenement betreft?

2.    Acht het college het nodig en proportioneel dat hiervoor opnieuw advies wordt ingewonnen bij meerdere afdelingen en aanvullende informatie wordt opgevraagd?

3.    Welke afspraken zijn er gemaakt om de vergunningverlening te vereenvoudigen, en worden deze in de praktijk daadwerkelijk nageleefd?

4.    Is het college bereid te onderzoeken op welke wijze het vergunningstraject voor terugkerende evenementen verder vereenvoudigd en versneld kan worden?

5.    Wordt er momenteel gewerkt met versimpelde of herhalingsprocedures voor terugkerende evenementen? Zo ja, waarom is dat in dit geval niet toegepast?

Wij zien uw beantwoording met belangstelling tegemoet.