Gezien het bovenstaande de navolgende
vragen:
1.
Op welke gronden is besloten om
81.000 euro aan hindernissen aan te schaffen voor HEZ Kronenberg?
2.
Waarom is dit bedrag betaald
vanuit de grondexploitatie Grandorse, terwijl deze pot in de min staat?
3.
Betrokkenen geven aan dat de 60
hindernissen in eigendom van de gemeente zijn en gebruikt mogen worden door
HEZ.
a. Klopt dit?
b. Hoe wordt het eigenaarschap en gebruik juridisch en praktisch geregeld?
c. Wordt er huur of vergoeding gevraagd aan HEZ of andere partijen die de
hindernissen gebruiken?
d. Hoe wordt onderhoud en vervanging van de hindernissen bekostigd?
4.
Hoe heeft de grondexploitatie
Grandorse zich ontwikkeld, hoe was deze bij de start en hoe is deze nu?
5.
Kunt u een actueel overzicht geven
van de grondexploitatie Grandorse?
6.
Zijn er nog andere
grondexploitaties die te maken hebben met ECdP (Equestrain Centre de
Peelbergen)?
7.
Indien de gronden worden verkocht
wat is dan het beoogde resultaat van de grondexploitatie? Met welk afzettempo
is hier rekening gehouden?
8.
Wat is het resultaat van de
grondexploitatie indien het afzettempo vertraagd wordt? Kunt u dit aangeven in
een drietal scenario’s t.w. over 5, 10 en 15 jaar?
9.
Welke acquisitie-activiteiten
heeft het college de afgelopen jaren ondernomen ten behoeve van de verkoop van
de kavels in het gebied?
10.
Is er in de gemeentelijke
boekhouding gerekend met te verwachten opbrengsten van deze kavels, en zo ja,
hoeveel?
11.
Zijn er al uitgaven gedaan op
basis van die te verwachte opbrengsten? Zo ja, waarvoor, voor hoeveel en vindt
u dit realistisch?
12.
Hoe realistisch is dat de kavels
überhaupt verkocht worden?
13.
De stikstofwetgeving is door
rechtelijke uitspraken steeds stringenter geworden. Uit informatiebronnen
begrijpen we dat er in het recente verleden kansen waren om het
stikstofprobleem op te lossen, waardoor kavels verkocht hadden kunnen worden.
Voorgaande is nu nagenoeg onmogelijk geworden om binnen de huidige wet- en
regelgeving dit op te lossen.
a. Graag een reactie hierop.
b. Had de raad hierover niet actief geïnformeerd moeten worden over het
veranderende risicoprofiel?
14.
Wat is het financieel risico
indien de kavels niet verkocht worden en wat betekent dit?
15.
Hoe groot is het financieel risico
dat de gemeente loopt?
16.
Welke risico-beheersmaatregelen
treft de gemeente om het risico te beheersen?
17.
Indien er risico aanwezig is:
wordt er een voorziening voor getroffen? Zo ja, wat zijn de consequenties voor
de begroting?
18.
Hoe beoordeelt het college de
recente signalen dat de hippische sector zich deels verplaatst naar België?
19.
Wat betekent deze ontwikkeling
voor de hippische sector in de regio?
Wij verzoeken u deze vragen zo spoedig
mogelijk schriftelijk te beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
VVD Horst aan de Maas en DOEN
Peter Lalieu en Alex Janssen