VVD fractie stelt raadsvragen over geautomatiseerd zaaksysteem gemeente Horst aan de Maas

Tijdens de raadsavond waarin de procedure rondom de vergunningverlening voor Kleefsedijk 9 in Sevenum werd besproken, bleek niet exact te achterhalen wie, wanneer, welk besluit had genomen. Wij hebben toen gevraagd of de gemeente beschikt over een geautomatiseerd zaaksysteem waarin deze informatie wordt vastgelegd. De verantwoordelijk wethouder kon daar op dat moment geen direct antwoord op geven, maar zei toe dit schriftelijk na te sturen. Via de griffie ontvingen wij onlangs daarop het antwoord van de wethouder dat de gemeente sinds 2010 beschikt over een applicatie / geautomatiseerd zaaksysteem voor vergunningverlening, inclusief bijbehorende correspondentie

Wij hebben hierover de volgende vragen:

  1. Welke gegevens en documenten zijn er in het zaaksysteem geregistreerd met betrekking tot de procedure van vergunningverlening voor Kleefsedijk 9?
  2. Wordt in het zaaksysteem structureel vastgelegd:
    1. Wie een besluit neemt?
    2. Op welke datum een besluit is genomen?
    3. Op basis van welke documenten of adviezen dat besluit tot stand is gekomen?
  3. Vindt er binnen het systeem een audittrail plaats, zodat besluitvorming achteraf controleerbaar is?
  4. Is het voor raadsleden mogelijk om kennis te maken met het zaaksysteem en de wijze waarop hierin besluitvorming en processtappen worden vastgelegd?
  5. Indien dit niet mogelijk is, is het college bereid om op korte termijn een demonstratie of toelichting te organiseren, zodat raadsleden inzicht krijgen in de werking van dit systeem en de wijze van archivering en verantwoording?

Wij verzoeken u deze vragen binnen de daarvoor geldende termijn schriftelijk te beantwoorden.