VVD stelt raadsvragen naar aanleiding van vergunningsverlening bij evenementen

Wij constateren dat de termijnen voor vergunningverlening voor evenementen (denk hierbij o.a. aan een kermis, Jumping Sevenum) en andere activiteiten (bijvoorbeeld werkzaamheden aan het spoor ter hoogte van Grubbenvorst) in onze gemeente te wensen overlaten. Wij krijgen informatie dat de vergunningaanvragen vroegtijdig worden ingediend, maar dat de vergunningen zeer laat worden verleend, vaak pas enkele dagen voordat het evenement plaatsvindt en als de voorbereidingen voor het evenement dan al in volle gang zijn.

Onze vragen derhalve aan uw als College:


Waarom worden de termijnen voor vergunningverlening in onze gemeente niet in acht genomen?

1/Realiseert u zich dat deze onzekerheid tot het laatste moment spanning oproept bij organisaties van evenementen, die al vroegtijdig bezig zijn met de voorbereiding, met werkzaamheden en hiervoor afspraken moeten maken en dus ook kosten?

2/Is de gemeente aansprakelijk voor de gemaakte kosten van benadeelde partijen als een vergunning te laat / niet wordt afgegeven door de gemeente?

3/Wat zijn de gevolgen voor de beroepstermijn? Deze wordt in dit soort gevallen namelijk niet gerespecteerd omdat het evenement of activiteit reeds afgelopen is terwijl de bezwaartermijn nog loopt.

4/Kan de gemeente aansprakelijk gesteld worden door een rechter als een bezwaarmaker schade gaat verhalen omdat de voorgeschreven termijnen niet in acht zijn genomen?


Graag ontvangen wij mondeling antwoord op deze vragen tijdens de raadsavond van 27 augustus 2024