VVD Horst aan de Maas stelt vragen over doorstroomlocatie in Broekhuizen

Deze week stond er een artikel* in De Limburger betreffende de reactie van de Gemeente Bergen op de brief die men ontvangen heeft van de Gemeente Horst aan de Maas dat er momenteel statushouders verblijven in de doorstroomlocatie in Broekhuizen die reeds toegewezen zijn aan hun gemeente. In het artikel konden we onder andere lezen dat zij de doorstroomlocatie niet erkennen en er meerdere gemeentes zijn die zich afzetten tegen deze doorstroomlocatie.

Na aanleiding daarvan hebben wij de volgende vragen aan uw college:

1. Hebben we wel of geen samenwerking met andere gemeentes inzake de doorstroomlocatie in Broekhuizenvorst? Daarbij aanvullend, welke gemeentes hebben toegezegd en welke gemeentes hebben daarbij een schriftelijke overeenkomst getekend?

2. Waarom zijn we gestart met de doorstroomlocatie terwijl er, volgens een aantal gemeentes, nog helemaal geen overeenstemming was met de betrokken gemeentes?

3. Is het de verwachting dat er meer gemeentes zich terugtrekken uit de doorstroomlocatie?

4. Hoeveel statushouders verblijven er momenteel in totaal op de doorstroomlocatie?

5. De gemeentes Mook & Middelaar, Venray en Bergen geven aan niet mee te werken. Hoeveel statushouders verblijven er op deze locatie die toegewezen zijn aan deze gemeentes?

6. Wie is er verantwoordelijk voor de inburgering van de, aan de weigerende gemeentes, toegewezen statushouders nu deze gemeentes aangeven de doorstroomlocatie niet te erkennen?

7. Wie draagt de kosten voor deze statushouders nu deze gemeentes aangeven de doorstroomlocatie niet te erkennen?

8. Hoe kijkt de wethouder aan tegen de opmerkingen van de Wethouder van de gemeente Bergen dat het geen doorstroomlocatie is maar een asielzoekerscentrum?

9. Afspraak met het COA zou zijn, geen nieuwe taakstelling bovenop de 77 die nu aan onze gemeente zijn toegewezen. En dit zolang als de doorstroomlocatie actief is. Staat die afspraak nog steeds en is die formeel vastgelegd?

Graag ontvangen wij een mondelinge reactie tijdens de eerst volgende raadsavond.